Saturday, April 3, 2010

:::kau pencemburu!:::


aku agak shock la jugak dgn benda yg aku baca kat utusan online arini, ada jugak yang cemburu dengan gaji cegu cabuk mcm aku ni...terus terang aku cakap, bila korang dah jadi cekgu tambah2 cikgu pedalaman macam aku ni, kompon nilai gaji tu bukanla apa2 pon..buat apa nak suarakan teruk kat akhbar tentang periuk nasik org lain kan...

patutla idup ni mcm rasa xsenang ati, dok mendengki dengan periuk nasik org lain..tgk org makan ayam nak jeles, tgk org pakai keta nk jeles, tgk org ada bini lawa nak jeles (eh, ada kaitan ka?haha!)..bukan apa, kita ni dah ada jalan rezeki sendiri, dh ada yg Tuhan bagi kat kita sendiri...so watpa nk dengki2 kat org lain...duit boleh cari kan...so kalo nak duit banyak, tambahla kija, wat MLM ka, tanam sawah ka, juai ais kacang ka, main saham ka..

macam aku yg cegu dok pedalaman ni, xdak jalan tau sampai depan uma aku, xdak line telepon, tadak kedai makan, dah la dok tempat orang, tadak adik beradik, tadak tempat tumpang, tadak masjid n surau, bekalan air semata2 air hujan plak tu...kalo kemarau camana?aku basuh baju pon pakai air sungai, nak buang air pon gagah pegi sungai buang air tau...

sanggup ka korg idup mcm aku ni?ada penah pikir pasei bnda cani?kami kat sini hudup susah, biarla gaji banyak pon, kami mandi masak makan n minum semua pakai air hujan ja...gaji naik pon pakai air hujan ja, nk bawak keta parking kat porch sekolah?huh!jgn mimpi la...beli kereta buleh, nk bawak masuk ulu ni jgn harap.

lagi satu, kos makanan kami sebenarnya lebey tinggi...sebulan kami mesti beli 20 karton air mineral..barang makanan kena borong habis2an..kos keluar ke bandar pasti hampir mencecah seribu ringgit...dari sekolah aku nak kuar sampai miri tu makan masa 6-7 jam..kalo korg kat semenanjung tu dr perlis g johor pon dah sampai...simpati la sikit, ada kawan aku duduk dekat sempadan kalimantan tuh..nampak bukit sempadan indon-malaysia tau...harga sebungkus megi dah rm5 ringgit...kalo naik 4wheel drive tu sampai 9-11 jam br tiba kat miri,pastu pulak sewa 4wd tu sampai rm1500 tu, pergh mahai gilaks.

berbaloi la dengan pengorbanan kami ni sbg cikgu pedalaman...kami mmg takdak apa2 pon dalam ulu ni...kalo jeles kat gaji kami ni, coba2 la mintak jd cegu...rasa sendiri layanan masyarakat camana terhadap kami si warga pendidik ni...berat kerja ni, tension ngn diri sendiri, tension ngn anak murid, tension ngn mak bapak murid, tension ngn kerja pejabat, tension ngn kehendak kementerian...tp semua tu jd melegakan pabila kita kerja dgn hati yang ikhlas..

janganla memilih kerja sgt skg ni, sbb nk dapat kerja tu mmg susah...brpa puluh ribu graduan keluar setiap tahun...tp beberapa ja yg dapat kerja..n drpd tu pulak, beberapa tu plak yg puas ati dgn kerja mereka..apa2pon kita wajar bersyukur...bukan wang ringgit semata2 menjadi ukuran kesenangan idup kita...sbb duit tu bukanla segala-gala...

maafkan aku kalau aku agak lancang dalam hal camni, korg cuba la xpuas ati dgn gaji doc ka, menteri ka..kompom kena panah balik pnya...kami berbakti pada anak bangsa, bukan pada diri sendiri semata2...mencuba untuk ikhlas dalam segala sesuatu...
~~amin~~
WASSALAM
ikuti luahan guru-guru yang memberi respon terhadap tohmahan yang tidak benar ini di UtusanOnline

1 comments:

Lyndy said...

betul..kdg2 org menceceh yg bukan2 pasai gaji kite..padahal dorg xrse ape yg kite rase..