Friday, May 18, 2012

PESAN:::tolak riba

ok semua sekalian, riba yg aku maksudkan bukanla ribaan isteri @ boifren @ ibu…tp ni kes riba dr muslihat2 bank…

maklum semua tahu yg org gomen ni dpt kenaikan gaji 13%, jadi ramaila ajen2 yg cuba mengambil peluang dengan mengajak guru2 ni membuat simpanan tetap la, beli emas online la, segala jenis MLM la…

so aku tak terkecuali sebab ada satu agen insuran terkenal dtg sekolah, aku dh ckp aku tak berminat sbb aku dah ada sendiri pny..n dia pulak pandai, dia suruh aku tgk balik berkenaan TABUNG SIMPANAN.

tabung simpanan ni camni, klorg wat 1 simpanan jangka panjang yg nilai dia mencecah 20k apabila cukup tempoh matang 20 @ 21 tahun. tp pulangan yg korg dpt tu mencecah 40k

bila pas tahun ke 5 korg akan dpt setahun rm500 stp tahun, pas tahun ke10 korg dpt setahun 1k stp tahun n bila tamat tempoh dpt pulangan sehingga 29 k tak termasuk yg korg dpt stp tahun tu…cmana tu?

aku pada mulanya gelap mata juga, sbb nilai simpanan bulanan tu ciput sgt…celah gigi ja nk bayar…tp bila aku pikir balik, dgn apa y aku dah ngaji sikit2…watpa aku nk makan duit bonus+dividen+riba tu?kn bnda tu salah…

ya aku tau, sapa yg tak mau duit, agen kata cuba try mintak kt abang2 atau adik kita rm500, kompon susah dpt kn?ni menabung tp cukup masa dapat rm500 stp tahun, buleh pakai belanja anak, bayaq cukai rumah, bayaq insuran n road tax keta n mcm2 kn?

so aku punyala konsider dr awai rentetan sampai la ke masa akan dtg, aku rasa baik aku xpayah wat bnda ni…untung mmg untung dari segi duit, sapa yg takmau duit kn…

tp aku pikir demi nak bg anak bini n family makan sumber rezeki yg halal dari tgn aku yg ragu2 ni, baik aku xpyh subscribe bnda tu…kn?

aku nk sucikan sumber pendapatan aku, supaya bersih semua hati anak bini n keluarga aku…biaq la aku hidup sederhana n akan aku usahanakn dgn cara yg lebih afdal utk mencukupkan rezeki…

hehe~

No comments: