Friday, May 4, 2012

Kehendak Badan, Nafsu dan Hati.

Sengsara. 1 perkataan yang selalu uji umat manusia…tak kira la dok dekat ulu ka, bandar ka, penang ka, arab ka, kutub ka…pasti kita serba sedikit merasa sengsara itu. itu adalah ujian dari segala yang ada di sekeliling kita terhadap diri sendiri.

Gesaan. kalau perut lapar, maka perut akan keluarkan asid perut supaya tuan perut pergi mencari makanan. kalau tak makan makan boleh mendatangkan mudarat dan sakit perut, gastrik dan macam2 lagi.tak bisa tahan, maka mau tak mau kena jugak makan. tu 1 point tu.

point 2, gunakan harta dijalanNya tapi hanya melakukannya dari segi badaniah saja. tak jelas?maksudnya ialah sudah menjadi trend zaman sekarang pergi haji dan umrah. tp disana lebih kepada melancong dan membeli beli…bgtau kawan2 dan jiran2 anak2 saudara segala bahawa pergi umrah…tp sayang sbb bila balik ke tanah air, tak nampak pun kejernihan hati…

ibadat dan amal soleh, point 3 ni…segala suruhan yg diWajibkan maka secara mutlaknya adalah wajib untuk dilaksanakan…apa jadi kalau tak buat?tak payah nak tunggu bala atau sengsara ata gesaan, hati sendiri rasa tak selesa dengan badan sendiri…”saya hanya berkunjung ke kelab malam untuk mencari ketenangan…” WHATTHENAFAQHOT?

sebenarnya ubat segala penyakit ialah amal soleh..nk tenangkan hati, amal soleh la jawab dia, gundah gulana gusar atau resah, amal soleh la jawabnya…rasa tak senang dan berdosa, dekat tikar sejadah la kita bersujud bersembah…

apa?kubur lain2?tak payah nk menyibuk?bukan menyibuk tapi agama itukan nasihat…so nasihat ja…skg ni muda2 xpala angkuh bongkak, esok kalo tua2 Allah tak bagi hidayah sampai sudah camana?salah sapa pulak masa tu?Allah?teeeet!salahnya ialah diri sendiri…

beter jugak la kalo tua2 tu br nk p mengaji tp apa yg terbaik ialah mengaji sejak dari muda, sejak ada rasa kesedaran, bila diri rasa kosong…bila ilmu rasa xlengkap…mengajilah…

tak akan pernah menyesal kalau kita melangkah mendekatkan diri dengan Allah…kita hamba, Allah ialah tuan…tahu tak tu?

hehe?blah luu~

0 comments: